Svátosti
Co je to svátost?
Viditelné znamení, skrze které k člověku přichází neviditelný Bůh. Je to setkání s živým Kristem. Při udělování svátosti se prostřednictvím viditelného symbolu zprostředkovává neviditelná Boží milost (duchovní dary Ducha svatého). Svátosti, které přijímáme, jsou formou naší komunikace s Bohem a nenahraditelnou pomocí na životní cestě křesťana. V katolické církvi nás můžou provázet prakticky celým životem. Katechismus katolické církve (KKC) je rozděluje na:
svátosti iniciační: křest, biřmování a eucharistie – uvádějí do křesťanského života
svátosti uzdravující: svátost smíření a svátost nemocných
svátosti společenství a poslání: svátost manželství a svátost kněžství
Křest
Pokřtěn může být člověk v dětství i v dospělém věku. Příprava na křest dospělých má svůj řád a probíhá během pravidelných setkání, většinou ve společenství dalších osob, které se na přijetí této svátosti připravuji. Trvá minimálně 1 rok.
Příprava na křest děti mladších 6 let probíhá s rodiči dítěte na faře, většinou dvě setkání. Děti a mládež základní školy se na křest připravují během pravidelné výuky na hodinách náboženství ve škole nebo na faře.
Chtít křest pro své dítě je krásná věc. Znamená to chtít pro něj nový život se vzkříšeným Ježíšem Kristem, život, který se otevírá do věčnosti, Boží požehnání a ochranu před zlem. Při křtu dítěte rodiče se zavazují k jeho výchově v křesťanské víře.
Při křtu je potřeba kmotrů, nebo alespoň jednoho kmotra či kmotry, jehož úkolem bude se za svého kmotřence modlit a rodičům pomáhat s vedením dítěte ve víře. Očekává se od něj také lidská blízkost a opora v těžkých životních situacích. Má mít nejméně 16 let, být biřmovaným a praktikujícím katolíkem. V případě, že jsou kmotři dva, má to být muž a žena. Pro křest dítěte budete potřebovat pořídit bílou křestní roušku a křestní svíčku.
Křty dětí v naší farnosti probíhají dle osobní domluvy, většinou během nedělní mše svaté.
Biřmování
Biřmování je svátostí křesťanské dospělosti. Slovo „biřmování“ pochází z latinského „confirmatio“ čili utvrzení (myšleno upevnění křestních milosti). Křesťan je biřmováním označen „pečetí” Ducha svatého, která znamená, že naprosto patří Kristu, že je navždy k jeho službám a že má příslib Božské ochrany. Biřmování rozmnožuje dary Ducha svatého a poskytuje člověku sílu víru žít a šířit ji slovem i skutkem. Biřmování podle katolické nauky vtiskuje do nitra člověka nezrušitelné znamení, proto se tato svátost může přijmout jen jedenkrát za život.
Svátost je udělována skrze vkládání rukou a mazání vonným olejem (křižmem) na čele a vyslovením formule: „Přijmi pečeť daru Ducha svatého“. Svátost uděluje za normálních okolností biskup, je-li to potřeba, může k tomu biskup pověřit i nějakého kněze. V ohrožení života může biřmovat každý kněz.
Podle církevního práva platí pro biřmovacího kmotra stejné podmínky jako u kmotra křestního. Kmotrem nesmí být ani jeden z rodičů křtěnce či biřmovance. Doporučuje se, aby biřmovací kmotr byl tentýž jako křestní. Podmínky kmotrovství pak jsou: 16 let věku, biřmovaný katolík, který vede život z víry a neupadl do žádného kanonického trestu.
Příprava na svátost biřmování v naší farnosti probíhá jednou za několik let. Trvá déle než rok. Hlásit se mohou lidé starší 15 let.
Svátost eucharistie
Co je to eucharistie (lidově mše svatá)?
Řecké slovo „eucharistein“ znamená děkovat. Setkáváme se, abychom vzdali díky Bohu v modlitbě. Eucharistie v katolické církvi je vyvrcholením společného setkávání věřících a centrem veškerého dění v životě z víry. Nikde jinde se nesetkáme s Bohem tak niterně jako v eucharistii.
Svatý Jan Pavel II učí, že „Církev žije z eucharistie.“ Tato pravda nevyjadřuje pouze každodenní zkušenost víry, ale v souhrnu v sobě uchovává jádro tajemství církve. Ta pak v rozmanitých formách s radostí zakouší, jak se stále naplňuje příslib: „Hle, já jsem s vámi po všechny dny až do konce světa!“ (Mt 28,20); v posvátné eucharistii se však raduje z této přítomnosti s jedinečnou intenzitou, neboť chléb a víno se proměňují v tělo a krev Pána. Když o Letnicích církev, lid nové smlouvy, začala své putování k nebeské vlasti, Nejsvětější svátost nadále pravidelně doprovázela její dny a naplňovala je důvěryplnou nadějí.
II. vatikánský koncil právem prohlásil, že eucharistická oběť je „zdrojem a vrcholem celého křesťanského života“. „Vždyť nejsvětější eucharistie obsahuje celé duchovní dobro církve, Krista samého, našeho velikonočního Beránka a živý chléb. Skrze své tělo, Duchem Svatým oživované a oživující, dává lidem život. Proto církev stále upírá svůj pohled na Pána ve Svátosti oltářní, v níž odhaluje plné vyjádření jeho nesmírné lásky.“ (Encyklika Jana Pavla II., ECCLESIA DE EUCHARISTIA)
Ke svatému přijímání (přijetí eucharistie, Těla Páně) během slavení mše svaté mohou přistupovat osoby pokřtěné, věřící v přítomnost Krista v eucharistii, které žijí v přátelství s Bohem (bez těžkého hříchu, ve stavu milosti posvěcující), alespoň jednou za rok přistupují ke svaté zpovědi, nejsou v církevním trestu.
Přípravu děti k prvnímu svatému přijímání se doporučuje ve 2. nebo 3. třídě ZŠ. V naší farnosti tato příprava probíhá především na hodinách náboženství ve škole. Přibližně půl roku před svatým přijímáním se dodatečně jednou za měsíc konají společná setkání děti a jejích rodičů s panem farářem na faře.
Kdykoliv lze pořádat kněze, aby navštívil vaše nemocné, přinesl jim eucharistii a případně udělil další svátosti, svátost smíření a pomazání nemocných.
Svátost pomazání nemocných
Svátost nemocných či pomazání nemocných je určena lidem, kteří vážně onemocněli nebo jejichž síly jsou stářím značně oslabeny. Svátost je nemocnému v jeho nemoci posilou na duchu. Nemocný může skrze ni dojít i tělesného uzdravení.
Svátost nemocných lze přijmout opakovaně. Udílí se vkládáním rukou kněze na hlavu nemocného a následným mazáním posvěceným olejem na hlavě a na rukou.
Pomazání nemocných lze udělit v kostele při mši i mimo mši, doma, v nemocnici nebo kdekoli, kde může kněz nemocného navštívit.
O svátost pomazání nemocných může požádat nemocný sám, případně někdo z jeho okolí. Tuto svátost může přijmout i nemocný, který je ve stavu bezvědomí.
Předpokládá se, že ten, kdo ji přijímá, se smířil s Bohem ve svátosti smíření. Pokud to není možné, je tato svátost chápána jako mimořádný prostředek ke smíření s Bohem.
Je vhodné se na slavení svátosti pomazání nemocných připravit společnou modlitbou celé rodiny nebo úzkého okruhu přátel nemocného. Je-li to možné, mohou pak tito nejbližší být také účastni vlastního slavení svátosti.
Je starou tradicí, že kněz navštěvuje nemocné na první pátky v měsíci. Neváhejte o takovouto návštěvu požádat.
Svátost kněžství
Kněžství je svátost, skrze kterou pokračuje v církvi nadále až do konce časů poslání, které Kristus svěřil svým apoštolům; je to tedy svátost apoštolské služby. (KKC 1536)
V církevní službě svátostného kněžství je sám Kristus přítomen ve své církvi jako hlava svého těla, pastýř svého stáda, velekněz výkupné oběti, učitel pravdy. Skrze svátostné kněžství, zvlášť biskupů a kněží, se přítomnost Krista jako hlavy církve stala viditelná uprostřed společenství věřících.
Podle krásného obratu sv. Ignáce z Antiochie biskup je jakoby živý obraz Boha Otce. Tento úkol, který Pán svěřil pastýřům svého lidu, je skutečná služba. Kněžství je zcela zaměřeno na Krista a na lidi. (KKC 1548-1551)
Kněžství nemá jen úkol zastupovat Krista – hlavu církve před shromážděním věřících; kněz také jedná jménem celé církve, když přednáší Bohu modlitbu církve a především když přináší eucharistickou oběť. (KKC 1552)
Nikdo nemá právo obdržet svátost kněžství. Nikdo si totiž nemůže tento úřad přivlastnit. Člověk k němu musí být povolán Bohem. Kdo si myslí, že poznává znamení Božího volání k službě udělované svěcením, musí vlastní touhu pokorně podřídit autoritě církve, neboť odpovědnost a právo povolat někoho k přijetí svěcení spadá do její pravomoci.
V latinské církvi se svátost kněžství uděluje obvykle pouze těm kandidátům, kteří jsou ochotni svobodně přijmout celibát a kteří veřejně projeví svou vůli zachovávat jej z lásky k Bohu a ke službě lidem (KKC 1599).
Svatý farář arský o kněžství říká: „Kněz pokračuje v díle vykoupení na zemi… Kdyby člověk dobře pochopil, čím je kněz na zemi, nezemřel by hrůzou, ale láskou… Kněžství je láska Ježíšova srdce.“
Svátost manželství
Bůh stvořil člověka jako muže a ženu, aby byli jedno a aby byli obrazem Božím. Proto je svátost manželství jedinou svátostí, kterou neuděluje církev, ale kterou si udělují manželé navzájem. Církev zde vystupuje pouze jako svědek tohoto spojení a manžele provází požehnáním.
Ve svátosti manželství také vidíme obraz vztahu Krista a církve. Svatý Pavel píše v Listě Efezským 5,31: „Proto opustí muž otce i matku a připojí se ke své manželce, a budou ti dva jedno tělo. Je to velké tajemství, které vztahuji na Krista a na církev.“
V křesťanském manželství se má láska a věrnost Krista ke své církvi stát viditelnou. Mezi dvěma lidmi se tedy děje to, co se děje mezi Kristem a církví.
Podmínky přijetí svátosti manželství: křest alespoň jednoho z partnerů, být svobodný nebo ovdovělý, plnoletost, uznání jednoty, věrnosti a nerozlučitelnosti manželství, souhlas s přijetím dětí, dva svědci.
Sňatek mezi katolíkem a nekatolíkem (nepokřtěným) lze uzavřít za podmínek, že nebude bránit partnerovi ve víře a dovolí v katolické víře vychovat děti. Dále je nutný souhlas biskupa, tzv. dispens, který si vyžádá kněz od biskupa.
Pokud katolický křesťan uzavřel jen civilní sňatek, může dodatečně požádat o jeho zplatnění před církví. Do té doby nemůže chodit ke sv. přijímání, být kmotrem, ale zůstává členem církve. O své situaci se může poradit s knězem.
Je vhodné, aby zájemci o svátost manželství přišli na faru aspoň tři měsíce před plánovanou svatbou, aby se zařídilo vše nezbytné a byl čas na potřebnou přípravu. Podle současných zákonů má církevní sňatek platnost i před státem.